LAST INKA WARRIORS

Last Inka Warriors ble gruppenavnet vårt da vi var den siste gruppa som gikk opp til Machu Picchu for sesongen.

Å våkne i så vakre omgivelser, vite at en skal på en tur som kommer til å havne på topp 10 lista over ‘høydare’ i livet gir en ekstra kribling i kroppen.
Etter frokost kjørte vi en times tid før vi sjekket inn til Inka stien, fikk til og med stempel i passet 😉

På første del av turen innover dalen lå det flere hus som ble bygget før restriksjonene over å “frede” stien. Det går 2 Inka stier til Machu Picchu, den kongelige som vi gikk og en som følger elva hvor toget nå går, som var transport linja hvor de bringte mat og div.

Dag 1 var en helt grei dag, kondisjonsmessig. For de av dere som ikke har gått i store høyder 😀 det er super hardt. En går stille og rolig mens pulsen og hjertet hamrer som om du er ute og løper.
Et lite trekk med bratt oppoverbakke som vistnok var en smakebit på hvordan dag 2 kom til å bli var den enste fysiske utfordringen. Vi fikk se et par Inka ruiner, spist blomsten på en kaktus (veldig god faktisk) og mye vakker natur.
Når vi kom frem til nattens campingplass ble det litt duskregn, våre fantastiske portere jobbet fort og hardt for å få opp telt og sette på grytene så “vi stakkarsene” skulle få noe varmt i kroppen.

Vi var en gruppe på totalt 38 stk, 16 turister, 2 guider og 20 portere.
På forhånd hadde vi hørt mange skrekk historier over hvor dårlig porterene blir behandlet og at de må bære over 30 kilo hver. Med Gap-adventure var det annerledes. Før middag hadde vi alle en samling hvor vi introduserte oss selv, Anne Mette introduserte seg som singel på jakt etter en mann for å sikre seg litt ekstra flørting oppover fjellsidene 😉
Porterne som jobber for G-adventure blir tatt veldig godt vare på. De bærer maks 20 kilo hver (som er mer en nok) og bagasjen deres blir kontrollveid hver dag. Alle hadde skikkelig utstyr som fjellsko, klær osv.
Guiden vår Elias gjorde en fantastisk jobb med bl.a. team bygging. Vi ble alle en stor vennegjeng på tur med gjensidig respekt!

Etter en veldig god middag hadde regnet stoppet og en fantastisk stjernehimmel åpnet seg. Trøtte og slitne var vi alle i seng i 9 tiden. Vi kan ikke skryte på oss å være fjell og telt vante så det ble en morsom natt hvor vi skled rundt i teltet som ikke var helt i vater og noen litt for morsomme do besøk.

Klem Anne Mette & Grethe

This entry was posted in Reise.