SALAR DE UYUNI – DAG 3

Uyuni train cemetery ligger 3 km utenfor Uyuni. Jernbanelinjene ble bygget av briter i tidsrommet 1888-1892. Da mineralmarkedet kollapset i 1940 ble hele togsett forlatt i Uyuni. I dag er denne kirkegården av rustne damplokomotiv en stor turistattraksjon. Mye er plukket fra hverandre da det ligger helt åpent. Man snakker om at det kanskje skal gjøres om til et Museum. Da bør de kanskje skynde seg før alt er ødelagt og borte.

Salar de Uyuni 3650moh er verdens største saltinnsjø 10582 km2 her snakker man om 10 milliarder tonn salt. 25 tonn salt blir utvunnet herifra hvert år. For 40000 år siden var dette en forhistorisk innsjø som tørket ut og etterlot seg denne enorme store og jevne saltflaten.

UYUNI Ble grunnlagt i 1890 som et viktig handelssted og inngangsporten for frakt av mineraler til kysten gjennom Chile. Byen har i dag ca 11000 innbygere
Fra slutten av 1900 tallet frem til i dag, har Uyuni vært et viktig transportknutepunkt for tog. 4 jernbanelinjer går til Uyuni, fra La Paz via Oruro, Calama (Chile) Potosi og Villazon ved den argentinske grensen. Byen har også en liten flyplass og er en viktig militærbase. To andre viktige inntektskilder for byen er gruvedrift og turisme. 60000 turister besøker byen hvert år for å oppleve en av Bolivias største turistattraksjon, Salar de Uyuni.

Nå har dagen kommet for at vi skal besøke det som gjorde at vi valgte å ta denne ekspedisjonen, Salar de Uyuni – saltsjøen.
Vi stod opp med sola kl. O530, Grethe rakk å få knipset noen bilder av soloppgangen før frokosten og kl 07 var vi klare for avgang. Det tok kun en times tid med et par stopp hvor vi først måtte hjelpe noen som hadde punktert, så noen som hadde gått tomme for bensin før vi kom frem til Uyuni train cemetery som ligger 3 km utenfor byen Uyuni.
Midt ute i ingenmannsland står det plutselig en hel haug med gamle rustne tog. Noen kreative mennesker har vært her før oss. Togene er som det meste annet i Sør Amerika fulle av grafitti og tags. Noen har også lekt seg med sveiseapparatet, lagd husker og annen kunst av tog deler.
Sjåføren skulle ta oss til salt fabrikken. Mulig det var en fabrikk der vi stoppet men vi så ingen, kun boder med salg av suvenirer. De må jo også tjene penger 😉 Nå skulle vi ønske vi hadde litt ekstra plass i bagasjen, men der er det ikke plass til en ekstra g-streng engang.
Så var vi klare for Salar de Uyuni. WOW! Salt så langt øye kunne se. Merkelig syn men for oss som har vinter og sne hjemme så har vi jo sett et hvitt hav før. Opplevelsen var nok større for gutta fra Australia. Vi kjørte til et tidligere salt hotel som nå faller fra hverandre og gjøres om til museum. Hit drar alle så saltet her var rimelig brunt, men å finne en uberørt kritthvit plass for oss selv var ikke vanskelig på denne enorme innsjøen. Som dere ser fikk vi lekt oss litt også, morsomt var det i allefall.
Om du skal dra hit en gang, noe vi anbefaler på det sterkeste så klin deg selv inn med solkrem. Vi hadde gudskjelov litt farge fra før av og bruker kun solfaktor 50, men ALLE andre som var der ute ble brent og så ut som rosa griser.
Så var det tid for avskjed. Vi dro inn til Uyuni hvor alle fant sine busselskaper for å fortsette ferden videre ut på nye eventyr.
Vi rakk en liten gå tur i byen og en lokal øl før vi satte oss på nattbussen til La Paz.
Her stod det ikke på servicen på bussen. Nedleggbart sete, pute, teppe, varm mat, kaffe og juice, det det stod på var asfalterte veier.

Tusen takk Atacama ørkenen, du er vakker

This entry was posted in Reise.

5 thoughts on “SALAR DE UYUNI – DAG 3

1. Hallois

Ja men Anne Mette da – jeg fant deg på internætten!
    Det ser ut som dere har en fantastisk tur!! Her snør vi ned…
    Ha en herlig reise videre.
    Klem fra Ellen

2. nå begynner snart nedtellinga til heimturen for min del- mindre enn 3 mnd igjen…hurrrraaaaaa:) men håper selvfølgelig at dekkan fortsatt har det kjempebra-men sommeren i oslo er ikkje så verst den heller:)