AYERS ROCK

Etter å ha besøkt den ene kystbyen etter den andre bestemt vi oss for å dra inn i landet for se the rock ULURU. Vi skulle gjerne hatt flere dager i Uluru – Kata Tjuta Nasjonalpark men reiseselskapet Primas2day er litt trege og urutinerete av seg, savner Tobias i Kilroy, han kan dette så mye bedre enn oss 😉
Vi fløy inn til Ayers Rock hvor vi bodde en natt på Outback Pioneer Lodge, der var også den eneste puben i byen. Vi holdt på å besvime første dagen med 40 grader i skyggen så det var godt å få avkjølt seg med en kald pils.
Der var det røde sanddyner lengre enn øye kunne se med kun 2 store fjell, Uluru og Kata Tjuta. Den store happening er å ta bilder av fjellene ved solned og oppgang.

Dag 2 ble vi hentet av wayoutback og dro på camping med 15 andre. Gradestokken bikket godt over 40 grader og flere av trekkene i fjellene ble stengt. Vi måtte ligge i et nedkjølt svømmebasseng og vente til sola fikk roet seg litt før vi kunne beskue Uluru på nært hold. Vi startet med et besøk på Kultur senteret hvor vi fikk lære litt om hvordan livet til Anangu folket er og har vært. Det var dessverre ikke lov til å ta bilder der. Besøket på kultur senteret gjorde fjellet enda mer spesielt og høytidelig og vi var ikke de eneste turistene som skulle ta bilder av fjellet i solnedgangen. Busslaster med turister stod oppstilt med et glass hvitvin i den ene hånden og kameraet i den andre.
Om kvelden fikk vi pasta bolognese med kenguru kjøtt, som igrunn smakte som helt vanlig bolognese. Å sove ute i Australia er helt vanlig i en såkalt swag, vi fikk nøye opplæring i hvordan den skal rees opp og pakkes sammen. Så fikk vi re vår egen og finne oss et sted å ligge, enda godt vi er kurert for den verste krypdyr angsten. Etter en tur i sanddynene i stummende mørket med en kjapp opplæring av stjernehimmelen av verdens koseligste ranger var det en helt spesiell opplevelse å legge seg ute. Med stjerneskudd over oss, lyn i horisonten, 26 grader og merkelige lyder sovnet vi dessverre alt for fort.

Dag 3 ble vi vekket kl 0400, må ikke gå glipp av soloppgangen. I mørket pakket vi ned swagen, fikk i oss litt frokost og kaffe før vi vandret ut for å finne en sanddyne hvor vi kunne knipse nye bilder av fjellet, ja…… det har blitt noen bilder av Uluru 😀
Denne dagen var det Kata Tjuta vi skulle besøke, en 7,5 km gåtur gjennom Dal av vinden. Godt med en bris i varmen. Vi måtte drikke en liter vann i timen, fluene var så innpåslitne at vi gikk med fluenett over hodet, men naturen var upåklagelig. Skulle så gjerne sett en kenguru eller to men det ville ikke de.
Kl 1000 om morgenen kom vi ut av fjellet, sånn er det når en er tidlig oppe om morgenen. Før vi ble kjørt tilbake til Lodgen besøkte vi en camel farm og hadde bbq. Resten av gjengen skulle campe i 2 dager til, vi hadde sett det vi kom for men hadde vi hatt mulighet hadde vi gjerne blitt med videre.
Nå skal vi innom Brisbane en tur før vi flyr over til New Zealand

Klem fra ørkenmusene

This entry was posted in Reise.

5 thoughts on “AYERS ROCK

1. Ååhh, for en herlig tur dokker har. Bli hvertfall rik på opplevelse å minna, å ingenting e bedre! Uluru e fantastisk å der skull æ gjerne ha vært fleire gang. Kos dokker videre. Glede mæ t å møtes snart

2. oh my, oh dear..oh alt egentlig 🙂 what a journey 🙂
    Det er andre søndag i advent her, og den første snøen har kommet…Da er det litt spesielt å lese reiseskildring som omhandler fluenetting osv 🙂 Snakk om kontraster, og takk for nok et hææærrrlig innlegg som krydrer hverdagen min her hjemme i Oslo.